Чіо-Чіо-Сан. Опера (ХНАТОБ)

05 грудня 2021

18:30

Біла церква,

Событие прошло!

Опера Дж. Пуччіні «Чіо-Чіо сан»
Опера Дж. Пуччіні «Чіо-Чіо-сан» - безперечний шедевр італійської опери початку ХXстоліття. Друга назва опери - «Мадам Батерфляй», прояснює сюжетну підоснову, так як перекладається як «метелик».
Японське кімоно, схоже на крила метелика, носить юна Чіо-Чіо-Сан. Вона, як метелик, летить на сліпучий вогонь любові. І кілька років поспіль вірить, що американський морський офіцер, для якого шлюб з японкою нічого не означає, знову припливе на білому кораблі. Нарешті, він повертається, щоб забрати з собою маленького сина. І тоді стає свідком непоправного ...
Ця опера - драма однієї героїні, одна з найтрагічніших в світовому оперному репертуарі. Глядач стає свідком переродження по-дитячому наївною юної дівчини в зрілу, експресивну жінку, для якої поняття честі і гідності значніше власне життя.
Зворушлива історія кохання розгортається в японському містечку Нагасакі, так і сценографія і музика відтворюють орієнтальний дух східної культури. Композитор створив дивовижний синтез екзотичних інтонацій, що беруть свій початок з традицій японського фольклору і академічного блискучого бельканто, яке розкриває всю палітру виразності людського голосу. Але успіх прийшов до опери не відразу.
Перша постановка опери «Мадам Батерфляй» («Чіо-Чіо-сан») відбулася в 1904 році в міланському «Ла Скала». Робота над новою партитурою в Пуччіні ускладнилася тим, що він, пристрасний автолюбитель, потрапив в аварію і зламав ногу. Але на вітання глядачів йому багаторазово виходити не довелося публіка поставилася до його нового дітища з прохолодою. І тільки друга, скорочена редакція опери була прийнята «на ура». Особливо, коли в Буенос-Айресі ній диригував видатний Тосканіні.
Незабаром оперу про маленьку японської гейшу, яку спокусив і кинув американський морський офіцер, почули і в Токіо. Настав світове визнання, і неймовірна популярність цього зворушливого образу почала зростати. Тоді Пуччіні на карикатурах зображували не інакше як в компанії з мадам Батерфляй. Чіо-Чіо-сан співали різні жіночі голоси і ліричні, і драматичні сопрано. Від цього залежало трактування вокального образу. До речі, конкурс в Японії на кращу Чіо-Чіо-сан світу не раз виявляв серед виконавиць цієї ролі колишніх радянських співачок. Деякі з них виступали і на сцені нашої опери Марія Бієшу, Гізела Ципола, Ламара Чконія.
А в галереї харківських Чіо-Чіо-сан з 1920-х років були такі різні і по-своєму чудові «метелики», як Катерина Копйова, Олена Виноградова, Мірра РАІК, Катерина Морозова, Софія Мостова, Олександра Оголевець, Людмила Цуркан, Іраїда Броннікова Марина Гончаренко, Ангеліна Романовська, Олена Скворцова, Вікторія Шут ...