Опера Дж. Пуччіні «Чіо-Чіо Ñан»
Опера Дж. Пуччіні «Чіо-Чіо-Ñан» - безперечний шедевр італійÑької опери початку Ð¥XÑтоліттÑ. Друга назва опери - «Мадам БатерфлÑй», проÑÑнює Ñюжетну підоÑнову, так Ñк перекладаєтьÑÑ Ñк «метелик».
ЯпонÑьке кімоно, Ñхоже на крила метелика, ноÑить юна Чіо-Чіо-Сан. Вона, Ñк метелик, летить на Ñліпучий вогонь любові. І кілька років поÑпіль вірить, що американÑький морÑький офіцер, Ð´Ð»Ñ Ñкого шлюб з Ñпонкою нічого не означає, знову припливе на білому кораблі. Ðарешті, він повертаєтьÑÑ, щоб забрати з Ñобою маленького Ñина. І тоді Ñтає Ñвідком непоправного ...
Ð¦Ñ Ð¾Ð¿ÐµÑ€Ð° - драма однієї героїні, одна з найтрагічніших в Ñвітовому оперному репертуарі. ГлÑдач Ñтає Ñвідком Ð¿ÐµÑ€ÐµÑ€Ð¾Ð´Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ Ð¿Ð¾-дитÑчому наївною юної дівчини в зрілу, екÑпреÑивну жінку, Ð´Ð»Ñ Ñкої понÑÑ‚Ñ‚Ñ Ñ‡ÐµÑÑ‚Ñ– Ñ– гідноÑÑ‚Ñ– значніше влаÑне життÑ.
Зворушлива Ñ–ÑÑ‚Ð¾Ñ€Ñ–Ñ ÐºÐ¾Ñ…Ð°Ð½Ð½Ñ Ñ€Ð¾Ð·Ð³Ð¾Ñ€Ñ‚Ð°Ñ”Ñ‚ÑŒÑÑ Ð² ÑпонÑькому міÑтечку ÐагаÑакі, так Ñ– ÑÑ†ÐµÐ½Ð¾Ð³Ñ€Ð°Ñ„Ñ–Ñ Ñ– музика відтворюють орієнтальний дух Ñхідної культури. Композитор Ñтворив дивовижний Ñинтез екзотичних інтонацій, що беруть Ñвій початок з традицій ÑпонÑького фольклору Ñ– академічного блиÑкучого бельканто, Ñке розкриває вÑÑŽ палітру виразноÑÑ‚Ñ– людÑького голоÑу. Ðле уÑпіх прийшов до опери не відразу.
Перша поÑтановка опери «Мадам БатерфлÑй» («Чіо-Чіо-Ñан») відбулаÑÑ Ð² 1904 році в міланÑькому «Ла Скала». Робота над новою партитурою в Пуччіні уÑкладнилаÑÑ Ñ‚Ð¸Ð¼, що він, приÑтраÑний автолюбитель, потрапив в аварію Ñ– зламав ногу. Ðле на Ð²Ñ–Ñ‚Ð°Ð½Ð½Ñ Ð³Ð»Ñдачів йому багаторазово виходити не довелоÑÑ Ð¿ÑƒÐ±Ð»Ñ–ÐºÐ° поÑтавилаÑÑ Ð´Ð¾ його нового дітища з прохолодою. І тільки друга, Ñкорочена Ñ€ÐµÐ´Ð°ÐºÑ†Ñ–Ñ Ð¾Ð¿ÐµÑ€Ð¸ була прийнÑта «на ура». ОÑобливо, коли в БуеноÑ-ÐйреÑÑ– ній диригував видатний ТоÑканіні.
Ðезабаром оперу про маленьку ÑпонÑької гейшу, Ñку ÑпокуÑив Ñ– кинув американÑький морÑький офіцер, почули Ñ– в Токіо. ÐаÑтав Ñвітове визнаннÑ, Ñ– неймовірна популÑрніÑÑ‚ÑŒ цього зворушливого образу почала зроÑтати. Тоді Пуччіні на карикатурах зображували не інакше Ñк в компанії з мадам БатерфлÑй. Чіо-Чіо-Ñан Ñпівали різні жіночі голоÑи Ñ– ліричні, Ñ– драматичні Ñопрано. Від цього залежало Ñ‚Ñ€Ð°ÐºÑ‚ÑƒÐ²Ð°Ð½Ð½Ñ Ð²Ð¾ÐºÐ°Ð»ÑŒÐ½Ð¾Ð³Ð¾ образу. До речі, ÐºÐ¾Ð½ÐºÑƒÑ€Ñ Ð² Японії на кращу Чіо-Чіо-Ñан Ñвіту не раз виÑвлÑв Ñеред виконавиць цієї ролі колишніх радÑнÑьких Ñпівачок. ДеÑкі з них виÑтупали Ñ– на Ñцені нашої опери ÐœÐ°Ñ€Ñ–Ñ Ð‘Ñ–Ñ”ÑˆÑƒ, Гізела Ципола, Ламара ЧконіÑ.
Рв галереї харківÑьких Чіо-Чіо-Ñан з 1920-Ñ… років були такі різні Ñ– по-Ñвоєму чудові «метелики», Ñк Катерина Копйова, Олена Виноградова, Мірра Ð ÐІК, Катерина Морозова, Ð¡Ð¾Ñ„Ñ–Ñ ÐœÐ¾Ñтова, ОлекÑандра Оголевець, Людмила Цуркан, Іраїда Броннікова Марина Гончаренко, Ðнгеліна РомановÑька, Олена Скворцова, Ð’Ñ–ÐºÑ‚Ð¾Ñ€Ñ–Ñ Ð¨ÑƒÑ‚ ...