«ДахаБраха». Україна міÑтична.
Художній образ, що його Ñтворює етно-Ñ…Ð°Ð¾Ñ Ð³ÑƒÑ€Ñ‚ «ДахаБраха», Ñам по Ñобі ÑправлÑÑ” доволі міÑтичне Ð²Ñ€Ð°Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ â€“ він пізнаваний Ñ– незнайомий водночаÑ. ДоÑтатньо подивитиÑÑ Ð½Ð° чотири чудернацькі Ñилуети на Ñцені у виÑоких шапках Ñ– почути перші ноти музики. Вони ні на кого не Ñхожі, ніби прибульці з невідомо Ñкої країни. І Ð²Ð¾Ð´Ð½Ð¾Ñ‡Ð°Ñ Ñ†Ðµ найвідоміший українÑький гурт, Ñкий відкриває нашу автентичну піÑню не тільки Ñвітові, але й нам Ñамим.
Ðезайвим Ñ” нагадати, що гурт «ДахаБраха» був Ñтворений Ñпеціально Ð´Ð»Ñ Ñ‚ÐµÐ°Ñ‚Ñ€Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð¾Ð³Ð¾ проекту «Україна міÑтична», Ñкий розпочав Влад Троїцький в ЦСМ «Дах» ще 2004 року, у переддень Помаранчевої революції.
До проекту увійшли три виÑтави за п’єÑами ШекÑпіра «Пролог до «Макбета», «Ричард ІІІ» та «Король Лір» з наÑкрізною темою одержимої, кривавої боротьби людини за владу. І гуртові «ДахаБраха» була відведена провідна роль передачі українÑької тональноÑÑ‚Ñ– універÑальних подій, опиÑаних англійÑьким драматургом.
ПозаÑк проект «Україна міÑтична» мав амбіцію ÑÑ‚Ð²Ð¾Ñ€ÐµÐ½Ð½Ñ Ñ‚ÐµÐ°Ñ‚Ñ€Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð¸Ð¼Ð¸ заÑобами нового міфу України про Ñаму Ñебе – міфу життєÑтвердного, звернулиÑÑ Ð´Ð¾ автентичної піÑні Ñк заÑадничого креативного джерела етноÑу. Проте принциповим було не продовжувати етнографічну інерцію, Ñка полÑгає в конÑервації Ñтарих зразків виконаннÑ, а Ñпробувати напрÑму доторкнутиÑÑ Ð´Ð¾ живої енергії традиції, запуÑтити потік новотвореннÑ. Віднайти реальніÑÑ‚ÑŒ нового імпульÑу в коловороті подій, що ведуть до Ð²Ð¸Ñ€Ð¾Ð´Ð¶ÐµÐ½Ð½Ñ Ñ– Ñмерті – оÑÑŒ на що було ÑпрÑмоване зуÑÐ¸Ð»Ð»Ñ Ñ†ÑŒÐ¾Ð³Ð¾ проекту.
Так виник той унікальний Ñтиль гурту – етно-хаоÑ, Ñкий розхитує уÑталене, зміщує звичні акценти, екÑпериментує з формою заради точнішої, ÑугеÑтійної транÑлÑції глибинного ÑмиÑлу.
Ð’ українÑькій культурі дотепер вповні не актуалізована Ñ—Ñ— ÑмиÑлотворча, а не зберігаюча Ñкладова. Така Ñ‚ÐµÐ½Ð´ÐµÐ½Ñ†Ñ–Ñ ÑклалаÑÑ Ð²Ð½Ð°Ñлідок поÑтійної боротьби України за фізичне Ð²Ð¸Ð¶Ð¸Ð²Ð°Ð½Ð½Ñ Ñ– ÑÐ°Ð¼Ð¾Ð·Ð±ÐµÑ€ÐµÐ¶ÐµÐ½Ð½Ñ ÐºÑƒÐ»ÑŒÑ‚ÑƒÑ€Ð½Ð¾Ñ— ÑамобутноÑÑ‚Ñ–. Проте зберігати не означає творити. Це різні завданнÑ. За допомогою екÑперименту з ритмами інших культур «ДахаБраха» змогла відкрити такі ÑмиÑлові плаÑти українÑької народної піÑні, Ñкі були довгий Ñ‡Ð°Ñ Ð³ÐµÑ€Ð¼ÐµÑ‚Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾ закупорені під шаром побутовізму, лубочного ліризму та народницького пафоÑу.
Ðароджений з театральних енергій, гурт у кожній Ñвоїй композиції Ñтворює дійÑтво, що гармонійно поєднує віддалене: Ñвоє Ñ– чуже, Ð¿Ð¾Ñ‡ÑƒÑ‚Ñ‚Ñ Ñ– чітку ÑмиÑлову та ритмічну Ñтруктуру, драйв Ñ– медитативніÑÑ‚ÑŒ тощо. ОÑоблива об’ємна атмоÑферніÑÑ‚ÑŒ Ñ– драматургічне Ñ€Ð¾Ð·Ð³Ð¾Ñ€Ñ‚Ð°Ð½Ð½Ñ Ñ‚ÐµÐ¼Ð¸ кожної піÑні – це теж родом з театру.
ВиÑтави проекту «Україна міÑтична» можна назвати «темними» за художнім рішеннÑм Ñ– музичною тональніÑÑ‚ÑŽ. УкраїнÑький піÑенний фольклор багатий на такі «темні» теми - теми зради, заздроÑÑ‚Ñ–, наÑильÑтва, нерозділеного коханнÑ, чоловічої ÑлабодухоÑÑ‚Ñ– Ñ– жіночого шаленÑтва… Саме такі драматичні піÑні добиралиÑÑ Ð´Ð¾ проекту «Україна міÑтична».
ÐаважитиÑÑŒ на подібну кремацію культури
з наÑтупним копирÑаннÑм у попелі й обгорілому м’ÑÑÑ–
може лише божевільний,
чи той, в кому є глибока віра
в те, що Ñеред звалища обгорілого мотлоху
залишитьÑÑ Ð½ÐµÑƒÑˆÐºÐ¾Ð´Ð¶ÐµÐ½Ð¾ÑŽ неопалиме зерно Ñ–Ñтинного,
ÑвÑщенна купина (Клім, з релізу до виÑтав).
ЧаÑопроÑÑ‚Ñ–Ñ€ автентичної піÑні, Ñку виконує «ДахаБраха» – не Ñело Ñ– не міÑто. Ðе Ñьогодні Ñ– не колиÑÑŒ. РвÑюди Ñ– завжди. Він не побутовий. Це проÑÑ‚Ñ–Ñ€ міÑтерії, Ñкщо під міÑтерією розуміти таїну внутрішньої зуÑтрічі з Ñамим Ñобою – без брехні, ÑÐ°Ð¼Ð¾Ð²Ð¸Ð¿Ñ€Ð°Ð²Ð´Ð°Ð½Ð½Ñ Ñ‚Ð° ідеалізації. УкраїнÑька душа повинна мати відвагу вдивитиÑÑ Ñƒ Ñвій темний лик, перейти кордони загальновідомих табу, пÑевдо-Ñакралізацій Ñ– визнати Ñвоїх хтонічних демонів. Тільки тоді, Ñк з давніх темних ікон, заÑÑÑ” Ñ—Ñ— інший образ.
Чому гурт повертаєтьÑÑ Ð´Ð¾ тем Ñ– піÑень проекту «Україна міÑтична» нині, через 12 років – запитаннÑ, вочевидь, риторичне. Це тільки у земні ріки не увійдеш двічі, а рікою міÑтерії у певний Ñ‡Ð°Ñ Ð²Ð°Ñ€Ñ‚Ð¾ причащатиÑÑ, випробовувати Ñебе на зріліÑÑ‚ÑŒ, Ñмакувати живої води оновлених емоцій Ñ– ÑмиÑлів.
ÐÐ°Ñ‚Ð°Ð»Ñ–Ñ Ð¨ÐµÐ²Ñ‡ÐµÐ½ÐºÐ¾.