Композитор Ðрам ХачатурÑн
Лібрето, хореографіÑ, поÑтановка
Георгій Ковтун, заÑлужений діÑч миÑтецтв РоÑÑ–Ñ—
Диригент-поÑтановник - Дмитро Морозов, заÑлужений діÑч миÑтецтв України
Художник-поÑтановник - ÐÐ°Ð´Ñ–Ñ Ð¨Ð²ÐµÑ†ÑŒ, заÑлужений художник України
Художник - Ð”ÐµÐ½Ð¸Ñ ÐšÐ¾Ð²Ð°Ð»ÑŒÐ¾Ð²
ХормейÑтер-поÑтановник - ОлекÑій Чернікін, заÑлужений діÑч миÑтецтв України
СПÐРТÐК ГИÐЕ, ÐЛЕ ... ПЕРЕМÐГÐЄ
Балет «Спартак» Ðрама ХачатурÑна українÑький балетмейÑтер Георгій Ковтун поÑтавив в МихайлівÑькому театрі (колишній ÐœÐЛЕГОТ в Ленінграді-Петербурзі) ще в 2008 році. Цей Ñпектакль Ñ– Ñьогодні затребуваний, багато в чому відрізнÑючиÑÑŒ від вже клаÑичних трактувань Леоніда ЯкобÑона, Ð†Ð³Ð¾Ñ€Ñ ÐœÐ¾Ð¹Ñеєва, Ð®Ñ€Ñ–Ñ Ð“Ñ€Ð¸Ð³Ð¾Ñ€Ð¾Ð²Ð¸Ñ‡Ð°. У Харкові «Спартак» двічі (1967, 1979) Ñтавив киÑнин Ðнатолій Шекера, а на прем'єрі був приÑутнім знаменитий автор музики (він навіть диригував першою дією). Звичайно, в Ñ‚Ñ– чаÑи волелюбні ідеї роману Рафаелло Джованьолі «Спартак» Ñ– його балетне Ð²Ñ‚Ñ–Ð»ÐµÐ½Ð½Ñ Ð±ÑƒÐ»Ð¸ пов'Ñзані з утопічними планами радÑнÑького ладу зробити веÑÑŒ Ñвіт вільним від рабÑтва Ñ– пригнобленнÑ. Ðле загальнолюдÑька ÑутніÑÑ‚ÑŒ трагедії Спартака Ñ– його товаришів на тлі РимÑької імперії, що розкладаєтьÑÑ, була набагато очевиднішою та емоційно переконливішою.
ПредÑтавник нової генерації балетмейÑтерів, бунтар Ñ– фантазер, а по профеÑÑ–Ñ— також каÑкадер, Георгій Ковтун надихавÑÑ Ð¿ÐµÑ€ÐµÐ´ÑƒÑім буйними ритмами Ñ– терпкими гармоніÑми вірменÑького композитора. Ð’ результаті він Ñтворив динамічні, підкорюючі темпераментом Ñцени оргій Ñ– битв, любовних Ñцен Ñ– дуетів розбрату, аби показати нові, ÑучаÑні ÑенÑи картин з минулого. Ковтун Ñтавить маÑові Ñцени так, що натовп Ñтає виразником єдиного пориву, Ñ– в той же Ñ‡Ð°Ñ ÑƒÑтигає дати індивідуальні характериÑтики кожному з артиÑтів. Уперше ми почуємо оновлену балетну партитуру, де зазвучить Ñ– почне рухатиÑÑ Ð½Ð° Ñцені потужний двигун дії хор - на Ñцені одночаÑно знаходитимутьÑÑ Ð±Ð»Ð¸Ð·ÑŒÐºÐ¾ 200 чоловік. Ðавіть звуки битви - брÑзкіт мечів, войовничі вигуки Ñ– гарÑче Ð´Ð¸Ñ…Ð°Ð½Ð½Ñ Ð½Ð°Ñ‚Ð¾Ð²Ð¿Ñƒ будуть в Ñпектаклі прирівнÑні до елементів Ñценічної партитури. Ðезвичайно виразні у Г. Ковтуна Ñ– любовні Ñцени, віртуозні, майже акробатичні підтримки, шо викликають невгамовні оплеÑки глÑдацької зали. БалетмейÑтер Ñтворив Ñ– нове лібретто, в Ñкому не проÑто змінив імена багатьох перÑонажів, але по іншому інтерпретував образи, вчинки Ñ– ÑÐ¿Ð¾Ð´Ñ–Ð²Ð°Ð½Ð½Ñ Ð³ÐµÑ€Ð¾Ñ—Ð².
ЯÑкравий, провокативний, наÑичений подіÑми, Ñпектакль Г. Ковтуна об'єднує драму Ñ– танець, музику Ñ– Ñпів, акробатику Ñ– каÑкадерÑькі трюки. Вже у 2021 році нам пощаÑтить побачити на харківÑькій Ñцені нову верÑÑ–ÑŽ «Спартака» Ð“ÐµÐ¾Ñ€Ð³Ñ–Ñ ÐšÐ¾Ð²Ñ‚ÑƒÐ½Ð°, Ñкий доÑÑ– з нашою балетною трупою не працював. Тож артиÑти чекають на зуÑтріч з прекраÑним майÑтром, а глÑдачам гарантовано ÑÑкраве, незабутнє видовище. Ðле в той же Ñ‡Ð°Ñ Ñ– новий, гоÑтрий поглÑд на повÑÑ‚Ð°Ð½Ð½Ñ Ñ€Ð°Ð±Ñ–Ð² в Древньому Римі, проблеми Ñвободи, любові Ñ– зради, Ñкі залишаютьÑÑ Ð°ÐºÑ‚ÑƒÐ°Ð»ÑŒÐ½Ð¸Ð¼Ð¸ Ñ– в наші дні.