Друзі, 27 Ð±ÐµÑ€ÐµÐ·Ð½Ñ Ð¾ 18:30 запрошуємо до ХарківÑької філармонії на концерт київÑького піаніÑта Євгена Громова «Ріхард Вагнер у колі однодумців». Ви почуєте оригінальну музику Вагнера та фортепіанні транÑкрипції з його опер за авторÑтвом грандів піанізму: Ференца ЛіÑта, Ферруччо Бузоні, ÐвґуÑта ШтрадалÑ, Карла Таузіґа та ГанÑа фон Бюлова.
Рще цікавезні та захоплюючі Ñ–Ñторії з Ð¶Ð¸Ñ‚Ñ‚Ñ ÐºÐ¾Ð¼Ð¿Ð¾Ð·Ð¸Ñ‚Ð¾Ñ€Ð°.
Програма:
Вільгельм Ріхард Вагнер (1813—1883)
• Соната в альбом Матільди Везендонк лÑ-бемоль мажор, WWV 85 (1853)
• Ð’ альбом кнÑгині Ðœ., WWV 94 (1861)
ЛиÑток з альбому до мажор Ð´Ð»Ñ ÐºÐ½Ñгині Пауліни фон Меттерніх–Віннебурґ
• П’ÑÑ‚ÑŒ віршів Матільди Везендонк, WWV 91 (1857–1858)
№3 У теплиці [1 Ñ‚Ñ€Ð°Ð²Ð½Ñ 1858]
№5 ÐœÐ°Ñ€ÐµÐ½Ð½Ñ [4 Ð³Ñ€ÑƒÐ´Ð½Ñ 1857]
ТранÑÐºÑ€Ð¸Ð¿Ñ†Ñ–Ñ ÐвґуÑта Ð¨Ñ‚Ñ€Ð°Ð´Ð°Ð»Ñ (1917)
• Смерть Ізольди з опери «ТріÑтан Ñ– Ізольда», WWV 90 (1857–59)
ТранÑÐºÑ€Ð¸Ð¿Ñ†Ñ–Ñ Ð¤ÐµÑ€ÐµÐ½Ñ†Ð° ЛіÑта, S. 447 (1867, ред. 1875)
• Ð‘Ñ–Ð»Ñ Ñ‡Ð¾Ñ€Ð½Ð¸Ñ… лебедів, WWV 95 (1861)
ЛиÑток з альбому лÑ-бемоль мажор Ð´Ð»Ñ Ð³Ñ€Ð°Ñ„Ð¸Ð½Ñ– Ðнни фон ПурталеÑ
• Любовна піÑÐ½Ñ Ð—Ð¸Ò‘Ð¼ÑƒÐ½Ð´Ð° з музичної драми «ВалькіріÑ» тетралогії «ПерÑтень Ðібелунґа», WWV 86b (1856–1870)
ТранÑÐºÑ€Ð¸Ð¿Ñ†Ñ–Ñ ÐšÐ°Ñ€Ð»Ð° Таузіґа (1870)
• ЛиÑток з альбому мі-бемоль мажор, WWV 108 (1875)
Ð”Ð»Ñ Ð‘ÐµÑ‚Ñ‚Ñ– Шотт
• Траурний марш на Ñмерть Зиґфріда з музичної драми «Сутінки богів» тетралогії «ПерÑтень Ðібелунґа», WWV 86d (1848–1874)
ТранÑÐºÑ€Ð¸Ð¿Ñ†Ñ–Ñ Ð¤ÐµÑ€Ñ€ÑƒÑ‡Ñ‡Ð¾ Бузоні, BV B 111 (1883)
• Квінтет з 3-Ñ— дії опери «Ðюрнберзькі майÑтри Ñпіву», WWV 96 (1862–1867)
ТранÑÐºÑ€Ð¸Ð¿Ñ†Ñ–Ñ Ð“Ð°Ð½Ñа фон Бюлова
• УрочиÑта хода лицарів до СвÑтого Òраалю зі Ñценічної міÑтерії «ПарÑифаль», WWV 111 (1857 / 1877–82)
ТранÑÐºÑ€Ð¸Ð¿Ñ†Ñ–Ñ Ð¤ÐµÑ€ÐµÐ½Ñ†Ð° ЛіÑта, S. 450 (1882)
Євген Громов, фортеп’Ñно
Ведучі: Ð®Ð»Ñ–Ñ ÐіколаєвÑька та В’ÑчеÑлав ВлаÑов.
* * *
Ім'Ñ ÐºÐ¾Ð¼Ð¿Ð¾Ð·Ð¸Ñ‚Ð¾Ñ€Ð° Ріхарда Вагнера напевно відомо вÑім, хто хоча б трохи захоплюєтьÑÑ Ð°ÐºÐ°Ð´ÐµÐ¼Ñ–Ñ‡Ð½Ð¾ÑŽ музикою. Він з тих, про кого цілком Ñправедливо можна Ñказати «не потребує предÑтавленнÑ». Знахідки та Ð²Ñ–Ð´ÐºÑ€Ð¸Ñ‚Ñ‚Ñ Ð’Ð°Ð³Ð½ÐµÑ€Ð° докорінно вплинули на хід Ñ– розвиток музики: одні беззаÑтережно Ñ—Ñ… викориÑтовували, й наÑлідували, інші, навпаки, люто заперечували. Ð’Ñе це так чи інакше триває Ñ– доÑÑ–, через безмаль ніж 150 років піÑÐ»Ñ Ñмерті композитора. Байдужих не було Ñ– немає.
Вагнер наÑамперед відомий Ñк оперний композитор, але тим цікавіше поглÑнути на його музику з іншого боку, через його фортепіанну творчіÑÑ‚ÑŒ. Його не багато, Ð´Ð»Ñ Ñ„Ð¾Ñ€Ñ‚ÐµÐ¿Ñ–Ð°Ð½Ð¾ він пиÑав нечаÑто, але завжди доречно. У фортепіанній музиці Вагнер залишаєтьÑÑ Ñамим Ñобою, але водночаÑ, вона Ñк не можна краще підкреÑлює Ñ– передає найтонший ліризм його романтичної Ñуперечливої натури.
* * *
У «золотий вік» фортепіанного виконавÑтва, практично вÑÑ– зорÑні піаніÑти робили фортепіанні транÑкрипції великих Ñимфонічних Ñ– оперних полотен, з тим щоб на цьому благодатному матеріалі продемонÑтрувати Ñвої неабиÑкі здібноÑÑ‚Ñ– та познайомити Ñлухачів з недоÑтупною Ð´Ð»Ñ Ð½Ð¸Ñ… музикою.
Зараз це майже забуте миÑтецтво, але в результаті благородних зуÑиль знаменитих піаніÑтів минулого, залишивÑÑ Ñ†Ñ–Ð»Ð¸Ð¹ ÐºÐ¾Ñ€Ð¿ÑƒÑ Ð²Ñ–Ñ€Ñ‚ÑƒÐ¾Ð·Ð½Ð¾ÑŽ концертної музики, неймовірної Ñкладної Ð´Ð»Ñ Ð²Ð¸ÐºÐ¾Ð½Ð°Ð½Ð½Ñ, але наÑтільки ж ефектної та захопливої Ð´Ð»Ñ Ñлухачів.
ПоÑтановки опер Вагнера вкрай Ñкладні й затратні, проте Ñ—Ñ… вкрай наÑичена образніÑÑ‚ÑŒ, Ñку виділÑÑŽÑ‚ÑŒ в окрему міфологію Ñ– не менш багаті гармонії, найкращим чином підходÑÑ‚ÑŒ Ñ– надихають на те, щоб передати Ñ—Ñ… за допомогою фортепіано.
Ðле Ñ” одне «але»: з цим колоÑальним за Ñвоїми можливоÑÑ‚Ñми та віддачею матеріалом не так-то легко впоратиÑÑ; він піддаєтьÑÑ Ñ‚Ð¸Ð¼, хто не тільки перейнÑвÑÑ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð½Ñ–ÑÑ‚ÑŽ музики Вагнера, а й проник в Ñ—Ñ— Ñуть, механіку та уÑтрій. Словом, Ñтав його музичним однодумцем.
Ðвтори фортепіанних транÑкрипцій, що будуть звучати в концерті, Ñкраз з Ñ—Ñ… чиÑла — вони або поділÑли музичні ідеї композитора, або Ñ‚Ñ–Ñно Ñпівпрацювали з ним, або поєднували й те й інше.
Друзі, приходьте переконатиÑÑ Ñ– наÑолодитиÑÑ Ð¼ÑƒÐ·Ð¸ÐºÐ¾ÑŽ Вагнера цим прекраÑним Ñуботнім березневим вечором!
* * *
Євген Громов, піаніÑÑ‚, один з найбільш ерудованих музикантів України, відомий у Ñвіті фахівець із Ðової та авангардної музики.
Євген відомий Ñвоїми вивіреними концептуальними тематичними програмами, твори в Ñких взаємодіють на безлічі різноманітних рівнів: від музичного до філоÑофÑького та літературного.
За плечима музиканта близько 100 Ñвітових Ñ– українÑьких прем'єр.
Музика Вагнера знаходитьÑÑ Ñƒ Ñфері поÑтійних інтереÑів Ñ– доÑліджень Євгена, він автор багатьох програм з його музикою, в тому чиÑлі монографічних.
Ð®Ð»Ñ–Ñ ÐіколаєвÑька, музикознавицÑ, куратор Ñ– авторка проектів Piano 119.
Ð’'ÑчеÑлав ВлаÑов, невпинний Ñ– приÑтраÑний популÑризатор музики Вагнера, ініціатор концертів з його музикою, автор публікацій, Ñтатей Ñ– книжок про композитора та його творчіÑÑ‚ÑŒ. Рще — блиÑкучий Ñ– цікавий оповідач.