Ріхард Вагнер у колі однодумців: оригінальна фортепіанна музика та транскрипції Ð

27 березня 2021

18:30

Біла церква,

Событие прошло!

Друзі, 27 березня о 18:30 запрошуємо до Харківської філармонії на концерт київського піаніста Євгена Громова «Ріхард Вагнер у колі однодумців». Ви почуєте оригінальну музику Вагнера та фортепіанні транскрипції з його опер за авторством грандів піанізму: Ференца Ліста, Ферруччо Бузоні, Авґуста Штрадаля, Карла Таузіґа та Ганса фон Бюлова.
А ще цікавезні та захоплюючі історії з життя композитора.

Програма:

Вільгельм Ріхард Вагнер (1813—1883)

• Соната в альбом Матільди Везендонк ля-бемоль мажор, WWV 85 (1853)

• В альбом княгині М., WWV 94 (1861)
Листок з альбому до мажор для княгині Пауліни фон Меттерніх–Віннебурґ

• П’ять віршів Матільди Везендонк, WWV 91 (1857–1858)
№3 У теплиці [1 травня 1858]
№5 Марення [4 грудня 1857]
Транскрипція Авґуста Штрадаля (1917)

• Смерть Ізольди з опери «Трістан і Ізольда», WWV 90 (1857–59)
Транскрипція Ференца Ліста, S. 447 (1867, ред. 1875)

• Біля чорних лебедів, WWV 95 (1861)
Листок з альбому ля-бемоль мажор для графині Анни фон Пурталес

• Любовна пісня Зиґмунда з музичної драми «Валькірія» тетралогії «Перстень Нібелунґа», WWV 86b (1856–1870)
Транскрипція Карла Таузіґа (1870)

• Листок з альбому мі-бемоль мажор, WWV 108 (1875)
Для Бетті Шотт

• Траурний марш на смерть Зиґфріда з музичної драми «Сутінки богів» тетралогії «Перстень Нібелунґа», WWV 86d (1848–1874)
Транскрипція Ферруччо Бузоні, BV B 111 (1883)

• Квінтет з 3-ї дії опери «Нюрнберзькі майстри співу», WWV 96 (1862–1867)
Транскрипція Ганса фон Бюлова

• Урочиста хода лицарів до Святого Ґраалю зі сценічної містерії «Парсифаль», WWV 111 (1857 / 1877–82)
Транскрипція Ференца Ліста, S. 450 (1882)

Євген Громов, фортеп’яно

Ведучі: Юлія Ніколаєвська та В’ячеслав Власов.

* * *

Ім'я композитора Ріхарда Вагнера напевно відомо всім, хто хоча б трохи захоплюється академічною музикою. Він з тих, про кого цілком справедливо можна сказати «не потребує представлення». Знахідки та відкриття Вагнера докорінно вплинули на хід і розвиток музики: одні беззастережно їх використовували, й наслідували, інші, навпаки, люто заперечували. Все це так чи інакше триває і досі, через безмаль ніж 150 років після смерті композитора. Байдужих не було і немає.

Вагнер насамперед відомий як оперний композитор, але тим цікавіше поглянути на його музику з іншого боку, через його фортепіанну творчість. Його не багато, для фортепіано він писав нечасто, але завжди доречно. У фортепіанній музиці Вагнер залишається самим собою, але водночас, вона як не можна краще підкреслює і передає найтонший ліризм його романтичної суперечливої натури.

* * *

У «золотий вік» фортепіанного виконавства, практично всі зоряні піаністи робили фортепіанні транскрипції великих симфонічних і оперних полотен, з тим щоб на цьому благодатному матеріалі продемонструвати свої неабиякі здібності та познайомити слухачів з недоступною для них музикою.

Зараз це майже забуте мистецтво, але в результаті благородних зусиль знаменитих піаністів минулого, залишився цілий корпус віртуозною концертної музики, неймовірної складної для виконання, але настільки ж ефектної та захопливої для слухачів.

Постановки опер Вагнера вкрай складні й затратні, проте їх вкрай насичена образність, яку виділяють в окрему міфологію і не менш багаті гармонії, найкращим чином підходять і надихають на те, щоб передати їх за допомогою фортепіано.

Але є одне «але»: з цим колосальним за своїми можливостями та віддачею матеріалом не так-то легко впоратися; він піддається тим, хто не тільки перейнявся образністю музики Вагнера, а й проник в її суть, механіку та устрій. Словом, став його музичним однодумцем.

Автори фортепіанних транскрипцій, що будуть звучати в концерті, якраз з їх числа — вони або поділяли музичні ідеї композитора, або тісно співпрацювали з ним, або поєднували й те й інше.

Друзі, приходьте переконатися і насолодитися музикою Вагнера цим прекрасним суботнім березневим вечором!

* * *

Євген Громов, піаніст, один з найбільш ерудованих музикантів України, відомий у світі фахівець із Нової та авангардної музики.
Євген відомий своїми вивіреними концептуальними тематичними програмами, твори в яких взаємодіють на безлічі різноманітних рівнів: від музичного до філософського та літературного.
За плечима музиканта близько 100 світових і українських прем'єр.

Музика Вагнера знаходиться у сфері постійних інтересів і досліджень Євгена, він автор багатьох програм з його музикою, в тому числі монографічних.

Юлія Ніколаєвська, музикознавиця, куратор і авторка проектів Piano 119.

В'ячеслав Власов, невпинний і пристрасний популяризатор музики Вагнера, ініціатор концертів з його музикою, автор публікацій, статей і книжок про композитора та його творчість. А ще — блискучий і цікавий оповідач.