Балет «СплÑча краÑунÑ» П.І.ЧайковÑького, розкриває тему однієї з вершин балетної клаÑики.
Вимогливий до Ñебе композитор доÑить рідко вдававÑÑ Ð´Ð¾ оцінок, щодо влаÑних творів. Ðле у «СплÑчій краÑуні» він не ÑумнівавÑÑ. Цей балет Ñтав Ð´Ð»Ñ Ð½ÑŒÐ¾Ð³Ð¾ одним із тих творів, працюючи над Ñким композитор відчував Ñправжню радіÑÑ‚ÑŒ художника. «Сюжет такий поетичний, такий вдÑчний Ð´Ð»Ñ Ð¼ÑƒÐ·Ð¸ÐºÐ¸, що Ñ Ð¿Ñ€Ð¾Ñто був у захопленні від ÐºÐ¾Ð¼Ð¿Ð¾Ð½ÑƒÐ²Ð°Ð½Ð½Ñ Ñ– пиÑав з тим теплом Ñ– бажаннÑм, Ñкі завжди зумовлюють вартіÑÑ‚ÑŒ твору», – пиÑав П. ЧайковÑький.
Композитор не помиливÑÑ Ñƒ Ñвоїх ÑподіваннÑÑ…. Балет «СплÑча краÑунÑ», поÑтавлений у 1890 року, Ñтав видатною подією в Ñ–Ñторії музично- хореографічного миÑтецтва. Прем'єра за учаÑÑ‚ÑŽ найкращих танцівників балетної трупи, мала великий уÑпіх, що зроÑтав від виÑтави до виÑтави. «СплÑча краÑунÑ» Ñтала одним з найпопулÑрніших балетів. П.ЧайковÑький (1840-1893 Ñ€.Ñ€.) працював над музикою балету вже маючи у творчому доробку Ñ€Ñд опер, Ñимфоній, багато камерних творів. «СплÑча краÑунÑ» – життєрадіÑний, Ñвітлий, ÑвÑтковий твір, де ÑтверджуєтьÑÑ Ð¿ÐµÑ€ÐµÐ¼Ð¾Ð³Ð° Ð¶Ð¸Ñ‚Ñ‚Ñ Ð½Ð°Ð´ Ñмертю, Ñвітлого над пітьмою, ÐºÐ¾Ñ…Ð°Ð½Ð½Ñ Ð¹ добра над чорною заздріÑÑ‚ÑŽ та злом. Музика П. ЧайковÑького наповнила казковий Ñюжет живими почуттÑми, внеÑла в нього риÑи реального життєвого конфлікту.
«Кармен-Ñюїта» - шедевр Ñвітового балету. ІÑÑ‚Ð¾Ñ€Ñ–Ñ Ð¿Ñ€Ð¾ трагічну долю циганки Кармен Ñ– Ñліпо закоханого в неї Ñолдата Хозе, Ñкого вона кидає заради молодого Тореро. Любовний трикутник, Ñкий закінчуєтьÑÑ Ñ‚Ñ€Ð°Ð³ÐµÐ´Ñ–Ñ”ÑŽ не залишить Ð²Ð°Ñ Ð±Ð°Ð¹Ð´ÑƒÐ¶Ð¸Ð¼Ð¸. ЗміÑÑ‚ новели ПроÑпера Мериме, що розкриваєтьÑÑ Ð² опері в чотирьох актах, у балеті ущільнено в один. У витоків задуму балету піÑÐ»Ñ Ð¾Ð¿ÐµÑ€Ð° «Кармен» ÑтоÑла балерина ÐœÐ°Ð¹Ñ ÐŸÐ»Ð¸ÑецкаÑ. Ð”Ð»Ñ Ð½ÐµÑ— кубинÑький балетмейÑтер Ðльберто ÐлонÑо вигадав лібретто Ñ– хореографію «Кармен-Ñюїти», а чоловік Ñ– композитор Родіон Щедрин напиÑав транÑкрипцію до балету.