Ухо-ансамбль. Диригент Луїджі Гаджеро

15 жовтня 2021

20:00

Біла церква,

Событие прошло!

Твори Сальваторе Шарріно, Стефано Джервазоні, Карміне Челла, Тосіо Хосокави і Семюеля Андрєєва

В п'ятницю 15го жовтня Ухо-ансамбль зіграє перший концерт за два роки - подія відкриває музичну програму проєкту «Корисні копалини: виставка опер у павільйоні спогадів». Виставковий проект, який «Ухо» показує в 13-му павільйоні ВДНГ весь жовтень, базується на оперному циклі, представленому агенцією в 2016-2018 рр. Проте «Корисні копалини» уникають буквальності: на виставці ви не побачите об’єктивної документації вистав чи сценографії у первісному вигляді. Тому й події музичної програми не цитуватимуть оперний матеріал, а покажуть «прилеглі» твори — передусім камерну музику композиторів оперної серії «Уха» (Стефано Джервазоні, Карміне Челла та Сальваторе Шарріно), але не лише.

Почнемо з найближчої до опер точки. «La Mémoire de l'eau» Челла присвячений дружині композитора «за всі слова, які вона не промовляє». Твір з назвою водночас поетичною й науковою (пам’ять води справді вивчали, хоч і безрезультатно) ліг в основу увертюри «Хліб. Сіль. Пісок» — опери про хисткі спогади, де пам’ять про військові злочини зберігає лише пляж — місце, де вони були скоєні.

«Introduzione all'Oscuro» — ранній твір Сальваторе Шарріно, у якому, втім, уже викристалізувався знайомий по опері «Моє зрадливе світло» прийом: інтроспективний, фізіологічний слух, де зовнішні звуки змішуються з серцебиттям й диханням. Зазвичай «вступом» називають п’єсу, яка підводить до іншої, проте тут терміни присутності й відсутності перевернуті. Те, що з’являється, стає невловним: «є лише сліпий, загадковий рух періодичних пульсацій, що прискорюються й сповільнюються».

«Animato» — теж ранній твір, але Стефано Джервазоні. Відправним пунктом для нього став фрагмент з «На боці речей» Франсіса Понжа: «Неможливо вибратися з дерева за допомогою дерева». «[Дерева] вірять, що можуть сказати все, повністю вкрити світ словами, але кажуть лише «дерева» [...] Вони виражають себе через свої пози. Здаться, біль необґрунтованості їм невідома. Жодного руху, окрім розширення — ані жестів, ані думок, ані, мабуть, бажань і намірів — нічого, що не приводило б до страхітливого збільшення їх тіла, до непоправного виростання».

Поки ми мовчали, а дерева непоправно росли, у ансамблю продовжували виходити платівки; частина програми концерту пов’язана з цією обставиною. У лютому ансамбль отримав чималу нагороду: академія французьких музичних критиків Charles Cros назвала «Gardens», монографію Тосіо Хосокави, одним з найкращих записів року. Щоби її відзначити, ми покажемо «Drawing» Хосокави, який виконували в найпершій концертній програмі 6 років тому.

Секстет у двох частинах Семюела Андрєєва написаний у 2019-му: ми його ще ніколи не виконували і не записували (монографію композитора Iridiscent Notation Ухо-ансамбль записав у 2018 році). У п’ятницю секстет прозвучить в підготовленому для нас аранжуванні: партію басетгорна гратиме басовий кларнет, а басової флейти — кларнет у ля.